torsdag 3 december 2009

Lunchblogg: om politik- och personplus för rödgrönt

(foto: Magnus Selander. Hämtat från socialdemokraterna /Flickr)

Nisha Besara kommenterar idag den undersökning som gjordes efter T4:s partiledarintervju av Maria Wetterstrand. (bloggat av mig också igår)

Jag tycker val ska handla om färdriktningar och sakpolitik. Men sett till ett partiintre(s)se tar jag tacksamt emot att allianspartierna sätter allt på ett kort och försöker göra valet 2010 till en fråga om person i stället för politik. Fortsätt med det. En linje i mina inlägg har varit att jag har stort förtroende för svenska folket som väljare. Oavsett hur mycket det tjatas så kommer valhandlingen, den där minuten bakom skärmen i valbåset på valdagen, att bestämmas av den bild väljaren har av färdriktningen för politiken. Det kommer också att styras av vissa frågor som sjukvård och jobb och av de besked som partierna ha lyckats nå fram till väljarna med.

(S) och de rödgröna kommer att fortsätta prata om detta: drömmarna om Sverige, sakfrågor och konkret politik. De som gör det för de allra flesta väljare är förstås partiledarna, där Mona Sahlin och Maria Wetterstrand blir centrala. Vore jag alliansens strateg skulle jag inte kaxigt stirra på Reinfelds förtroendesiffror. De kan dala. Jag skulle oroa mig rejält för en opposition som hela tiden leder i opinonen, ett största parti (S) på ca 35 procent med en partiledare som har samlat sitt parti i riktning "framåt". Till det ett språkrör för (mp) som är en stor tillgång för de rödgröna.

För att skillnaderna ska bli tydliga för väljarna kommer alla kampanjarbetare säkert att berätta om vår syn på den moderatstyrda alliansens politik. Där handlar mycket om en utvärdering av politiken och inte minst om den så kallade jobbpolitikens haveri.

Jag tycker att Thomas Bodström har rätt i sin uppmaning till medierna att sluta bocka och buga för Reinfeldts statsråd. Det gjorde man inte för den förra regering. Det är inte det uppdrag man har, vare sig jounalistiskt eller som viktiga aktör i vår demokrati. I början av mandatperioden träffade regeringens pressfolk Eko-redaktionen. Om det matta förhållandet till uppdraget att granska makten beror på den och liknande träffar vet jag inte. Men en sak är klar: Moderata och alliansfrälsta valarbetare som bär ett Reinfeldt-leende på läpparna i övertygelse om att det räcker kan råka ut för en riktig sorgeupplevelse på valnatten.

Fler bloggar: Johan Westerholm med bloggen Mitt i Steget.
Fler bloggar skriver om Mona Sahlin och Maria Wetterstrand.
Fler bloggar skriver om Fredrik Reinfeldt.
NetRoots.

Intressant
? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,