fredag 4 mars 2011

En migrationspolitik som ger sjuka rätt till vård får mitt stöd

En viktig del i uppgörelsen mellan de borgerliga och miljöpartiet är den skrivning partierna gör om rätten till vård för så kallat papperslösa. En, som jag kallade det i ett tidigare inlägg, "ovärdig reva i välfärden". Det är inte utan att en viss rodnad uppstår när det nu är just alliansen som tar viktiga steg på det här området. Visst kan man, som Röda korset-medarbetare i dagens DN, känna tveksamhet vad begreppet "vissa grupper" står för, i stället för alla, när det gäller vilka som omfattas av rätten till vård. Men i stort är riktningen på politiken i den delen rätt, även den del som handlar om barns rätt till skola.

För
övrigt om uppgörelsen kan man väl känna en blandning av känslor. Självklart känner jag som (S)-företrädare att det är synd att frågan görs till en "splittringsfråga" för att stärka alliansens parlamentariska underlag. Annars kunde förstås (S) ha medverkat i en dialog och bidragit med viktiga tankar som nu bara blir till presskommentarer.   Jag tror själv att Göran Eriksson har rätt i sina analys om ett visst mod och en annan inriktning än i andra länder där regeringar inte sällan anpassar sig till dee främlingsfientliga partierna i tron att det är detta väljarna önskar. Den som har läst mina blogginlägg tidigare vet att jag inte har trott på anpassningsteorierna till en främlingsfientlig politik utan menar att det gäller att stå upp för männivärdet och allas lika rätt.

Man kan skriva många inlägg bara på temat "splittringsteorier" och om hur överenskommelsen kanske minst lika mycket handlar om politisk spelteori för att hantera den parlamentariska situationen med minoritet för allianspartierna. Om det lär jag kunna återkomma många gånger...

Mer i medierna.

DN1, DNled, AB ledare, SvD led, Röda korset kommenterar,

Fler bloggar:
Fredrik Lundh Sammeli, Edvin Alam, Helen Törnqvist, Magnus Andersson, Christian Ottosson, ,Gustav Andersson , Ali Esbati, Helene Öberg,, Maria Ferm, Annie Johansson, Thomas Böhlmark, Peter Weiderud,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,