onsdag 9 mars 2011

Viktigt att Micke Damberg kan ena partiet och förflytta politiska perspektiv framåt

Om ett par veckor väljer mitt parti sin partiledare. Jag hoppas, som kanske någon har sett, att Micke Damberg blir den som får förtroendet. Jag gör det med stort förtroende för en del andra kandidater, med något av personlig vänskap med en del, men främst därför att jag ser Micke som den av nämnda kandidater som bäst kan leda partiet framöver. För min del har partiet och dess karaktär ändrats, på gott eller ont. Mest gott, tror jag. Ser vi tillbaks så är många politiska gärningar och reformer kopplade till personer i socialdemokratin. Jag ser framför mig en partiledning där det är fyra toppnamn som gemensamt under ledning av Micke Damberg, inte bara leder (S) till valseger 2014 utan också lägger en god plattform för framtiden i form av ett starkt väljarförtroende.

Förutom
Micke Damberg hoppas jag att Anna Johansson från Göteborg kan bli vår nya partisekreterare. Jag är helt övertygad om hennes kvaliteter att leda partiets organisation och vara en "samlare" av socialdemokratin. Jag hoppas att Jens Henriksson kan slitas från börsen och bli vår ekonomisk-politiske talesperson, Jens förvisso "gammal i gården" men också med nyvunna perspektiv utanför politiken och rötter till Lund.... Som den fjärde tunga personen en ny idepolitisk ledare som hand om partiets programkommission och ett uttalat ansvar för partiets idédebatt. Lena Sommestad.
Min förhoppning är att också Eva Nordmark, nu SKTF, får en ledande roll i (S): I det sammanhanget "dessvärre", blir kanske Eva föremål för val i andra viktiga nationella organisationer...men jag hoppas ändå på Eva som en kraft i det nya (S). Därutöver "kryllar" partiet av duktiga företrädare som Luciano Astodillo, Louise Malmström, Matilda Ernkrans, Anders Ygeman, Carina Moberg, Helen Pettersson,; ;Maryam Yazdanfar. Och så en hel hög som nu är mest kända på lokal / regional nivå...

Jag har tidigare talat för dessa namn. Men jag har ett förslag till. I dag när underlaget inför partikongressen presenterades verkar det som om det som handlar om partiets organisation drabbas av ytterligare en förödande behandling. Redan Kriskommissionens tankar var bakåt i den mening att det mer tog fasta på en "återgång" till en dröm om partiets olika led som aldrig har funnits. Att i det här läget tillsätta en utredning tyder på att partiets ansvariga för organisation har varit med alltför länge och har alltför lite att tillföra. Dags för skifte på de funktionerna och kära vänner; Genomför det vi tidigare har utrett och kommit fram till i stället för att ytterligare utreda! Vem gör det bäst? Ja, en biträdande partisekreterare (som förvisso aldrig har varit en succépost" kan ändå prövas och låt för allt i världen Jytte Guteland få det uppdraget.

Trots allt
om valberedning, trots valförlust, trots sörja och soppa i partiets interna processer, ska en partiledare väljas om ett par veckor. Gör det. Men spika också en extrakongress i höst. Inte först 2013 snälla partiledning!  Sjösätt Sveriges Största Politiska Dialogkampanj någonsin över hela Sverige där vi sossar talar värderingar, vår väg för Sverige, vår kritik mot de ökade klyftor som Reinfeldts allians skapar och lyssnar på svenska folkets krav och förväntningar på oss.

Jag är helt övertygad om socialdemokratins möjligheter. Men varje liten fiber i våra muskler försvagas av det spel som nu pågår i det dolda och som läcker ut i medier i form av nyhetsnotiser. Vad socialdemokratin behöver är engagerade medlemmar, hängivna och konstruktivt kritiska bloggare, starka lokala sosseprofiler  kontakter och dialog varje dag med de människor som vart fjärde år blir väljare, med idrottsrörelse, miljöföreningar, företagare, fackliga organisationer, föräldragrupper i skola och förskola, äldregrupper, patientföreningar och många många andra.

Micke Damberg kan och, om jag får bestämma, kommer att leda det här arbetet. Jag vet att de där utkastade schablonerna och etiketterna som figurerar kommer att falla ganska platt. Två veckor före kongressen kan inte frågan om partiledare handlar om ett politiskt val för partiet. Det vore ett stort svek mot oss alla som länge eller kortare tid jobbat för partiet. Men jag vill att Micke och de andra i en kommande ledning får ett tydligt mandat för att utveckla partiet med våra grundläggande värderingar som utgångspunkt. Go for it, Damberg!

Fler som bloggar
- Peter Högberg Johanna Graf,
- Michael Granstedt har förslag om detta som känns helt okey också :-)
- Aurora Gullberg om att kämpa..

Partiordförande - Mikael Damberg
Partisekreterare - Eva Nordmark
Programkommissionen - Lena Sommestad
Ekonomisk talesperson - Leif Pagrotsky
Verkställande Utskottet - Veronica Palm, Luciano Astudillo, Lena Hallengren
Gruppledare i riksdagen - Tomas Eneroth

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,