tisdag 20 mars 2007

Bush, Irak, och svenska supportrar...

t.v. jag och Jesse Jackson i Florida

Det var precis i presidentvalstider vi var där. Några dagar före och dagarna efter. Där låg ju hela poängen med resan. Ett första stopp i New York under tre dagar, några (härligt varma) i West Palm Beach, Florida och, för många av oss, ett fyra dagars avslut i Denver, Colorado. En resa som gav en god inblick i den amerikanska inrikespolitiken. En 10 dagars lektion i politisk kommunikation och kampanjande. Jag och kanske 20 personer ytterligare från den svenska politiken. Under resan höll vi delvis ihop i stor grupp. Men vi delades också upp. Tydligt. Politiskt. Några av oss följde John Kerry och den demokratiska kampanjen i fotspåren. Andra valde att studera och kanske till och med applådera och jubla på George W. Bush kampanjmöten.

Jag tror att vi som åkte runt i bilden där på West Palm Beachs gator, med Ardalan i baksätet viftandes med den blå-vit-röda affischen Kerry-Edwards - Stronger America gärna skulle upprepa resan igen. Kanske då med en Hillery- eller en Obamaskylt i nävarna. Idag funderar jag särskilt mycket över hur den mer högerorienterade delen av oss i den svenska gruppen skulle göra. De som stod med Bush-Cheney-material och viftade minst lika entusiastiskt. På fyraårs- dagen av Irakinvationen står USA med en president som är återvald en gång, som lämnar ämbetet efter nästa val men som trots allt sunt förnuft biter sig kvar i ett "krig mot terrorism" i i ett sargat Irak och till och med signalerar 30.000 fler soldater in i grytan. Detta är också temat för dagens ledare i DN och för Brännpunkt i SvD Man kan vrida och vända mycket på hjärncellerna för att försöka hitta drivkraften till vansinnet. Död, terror, vapen och total avsaknad av framgångar verkar inte göra den amerikanske presidenten ens tveksam utan snarare tvärt om. Det skrämmer. Tack och lov är jag ändå övertygad att den där gruppen från Sverige som deltog på Bush-tillställningarna 2004 i alla fall delar den synen idag. Eller?

Andra Intressanta bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

"Den Vise" säger: Jag föredrar att kommentera via min blogg: http://spegel-bildt.blogspot.com