fredag 3 juli 2009

Bloggares slagkraft och politiska genomslag

Glädjande nog kan min vanliga opinionslägeskommentar göras med ett leende på läpparna. Nordmaling, där jag sitter, är en trevlig plats strax söder om Umeå. Det är väldigt vackert. Ljust. Maten (renskav) var utsökt. Visst. 60 körda mil under dagen ger en viss matthet i hjärna och kropp. Men ändå och även om det är semester: De rödgröna har en majoritet i stöd hos väljarna enligt Demoskop. EU-valet verkar har slagit igenom: Miljöpartiet framåt liksom Fp. Det mest dramatiska är väl att tidigare haveri för moderaterna bekräftas med ett tapp på över 6 procent.

Men det är långt långt kvar till valdagen. Mycket hinner hända. Alla pusselbitar är viktiga, både för att socialdemokraterna själva ska formulera sin politik till kongressen. Som också ska samköras med vänstern och miljöpartiet i alla detaljer. Och visioner, tack!! Men oavsett hur vackra ord vi har, oavsett hur konkreta och skarpa förslag vi har och oavsett om de är finansierade eller inte: Det är skitsamma om inte väljarna känner till dem.

I mitt parti finns på främst central nivå en god insikt i utvecklingen av mer moderna metoder för väljarkontakter. Men också insikten att det vi faktiskt har gjort tidigare ÄR viktigt men ibland kan utvecklas. Som med dörrknackning. Visst finns också drivande krafter lokalt runt om i landet men mer behöver göras för att fler ska bidra till bättre sätt att ha kontakt med väljare.

Bloggar och sociala medier i övrigt är nyare men väl så viktiga. Läste i går om Johans material från Almedalsseminariet om bloggar där statistik från det progressiva nätverket Netroots visades. Bloggade om det själv här. Sen dess har jag läst några bloggkommentarer till. På Bloggtidningen får jag en tankeställare om det Bloggtidningen tycker är en svag uppföljning av seminariet:
Är det vädret som tömt energin ur de progressiva bloggarna eller är det inte tillräckligt progressivt att blogga om en rapport? Jag kan tänka mig hur det skulle varit om exempelvis alliansregeringen hade gjort en rapport över aktiviteten bland bloggare på deras sida av politiken, eller om det skulle gjots om piratparti-anknutna bloggare: då skulle uppmärksamheten bland alla dessa bloggar varit oändligt mycket större.
Något som bör/borde/måste vara en tankeställare. Om det handlar om ovana, splittrad "historia" genom att en del varit på S-info/S-bloggar, en del postade inlägg från bloggens urtid, en del kom till när Netroots startade i år: vet inte. Det verkar ändå finnas mycket att förbättra i att samarbeta och utveckla dialogen. Både när det gäller S-bloggare och hela den härliga rödgröna bloggkraft som finns.

Jag har inte ens från starten av mitt bloggande störts av att statistik finns för en det ena, än det andra. Och visst kan länkar hit och dit, eller knuffpoäng upp eller ner berättas i staplar. Men är det själen i bloggandet?

Jag tänker inte döma värdet i ett blogginlägg för dig. Det måste vara du och var och en som närmare sig en blogg, som läser, värderar, förkastar, återvänder, kommenterar, ta till sig ..eller vad du vill. Idag snackas ohyggligt mycket om yttrandefrihet. Men de som talar rätten att yttra sig kan inte samtidigt utdöma en eller annan form av blogginlägg. Det är rejäl dubbelmoral. Jag har stött på det slaget av kommentarer.

Karin Berg skriver en av de bloggar jag läser dagligen. Dels därför att hon inte är "förstörd" av det politiska språket som jag själv.: Därför är det måhända upplyftande och befriande. Hon skriver kort, koncist, roligt, tänkvärt. Hon blandar politik, jobbet, familj på ett sätt som jag älskar. Vid sidan av Karins blogg, Ilonas Linedanceblogg, de som nämns i listorna från seminariet finns en rad bloggar som är lika bra men på andra sätt. En del agitatoriska, andra analytiska, en del kritiska, några med mer journalistiska ambitioner. Många har också annan färg än S, där jag bl.a. försöker följa Kent och Fia,

Alla de jag läser är värdefulla men bidrar med olika perspektiv. Så listor är något jag kan vara nyfiken på. Men om bloggar petar upp opinionssiffor och valresultat betyder mer. Och om bloggar bidrar med inlägg, perspektiv eller erfarenheter som i stort eller smått påverkar samhälle eller enskilda så har de uträttat underverk mer än att kränga sig in på någon hurtig topplista.

Bloggar förutom ovan nämnda: Krassman, Kulturbloggen,
Intressant? , , , , , , , , , , , , , .

1 kommentar:

Karin Berg sa...

Tack Peter! vad du är snäll. Jag läser faktiskt din blogg också så fort du har ett nytt inlägg. Trots att du är förstörd av det politiska språket ;)