fredag 4 november 2011

Svag miljöpolitik - då lägger regeringen ner expertmyndigheten

[uppdaterad] När budgetpropositionen kom i september skrev jag ett inlägg om den kritik som budgeten mötte av bland annat Naturskyddsföreningen för dess svaga miljöpolitiska innehåll. Det verkade som om regeringens ambitioner på området hade anpassats till det Reinfeldt signalerade redan före valet 2006: Miljön är ingen valfråga och kanske illustrerat med algblomningen:
"Geggan har funnits där ute även andra somrar, men inte blåst in till land."
Idag läser jag att samma regering vill lägga ner den expertgrupp för miljöstudier som på ett fristående sätt ska granska, och kanske till och med kritisera, regeringens politik. Sett till internet verkar nedläggningen redan ha skett. Jag kommer inte in på myndighetens hemsida. www.ems.expertgrupp.se

Uppdatering: Jag fick en reaktion på facebook av Nanna Wikholm, heltidare på landstinget med bland annat regionala utvecklingsfrågor inkl miljö på sitt bord:
Fast Peter, om man vill föra en progressiv miljöpolitik är det en välgärning att den där gruppen läggs ned. Den har mest fungerat som ett sätt att ge Anders Borg underlag för att inte föra någon miljöpolitik alls.


Jag litar helt på Nannas bedömning men kommenterar "Sen kan man fundera om nedläggningen görs av just de skälen av ...regeringen. Man borde kanske hellre ändra uppdrag o inriktning än att lägga ner..i så fall??


Mer att läsa: SvD, GP,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,