tisdag 30 augusti 2011

Politiker ska ta ansvar!

Det händer att jag längtar tillbaka till regeringskansliet. Inte bara för möjligheten att genomföra det man tror på. Det finns något i regeringsarbetet som gör det renare, klarare och tydligare, inte minst när väljarna ska bedöma dom som styr. Bakom de politiker som oftast uppträder i TV finns tusentals experter i dess verkliga betydelse. De är riktigt bra på sina sakområden. Hela den komptetensen används när förslag ska beredas och förberedas. Men därefter äger politikerna frågan och får ta ansvaret.

I kommuner och landsting händer det omvända. Idag har jag sett frågan om skandalen med brister i mammografin (läs Johans blogg)  bli just en sådan fråga där "förvaltningen" ställs tillsvars och politiken håller käft. Och just i kommunsektorn finns traditionen som inte bara gör förvaltningar och tjänstemän till sakkunniga, inte bara till dolda makthavare utan också talespersoner för politiken. Politiker som har makten skriver ibland speciella papper vid beslut för att markera en ev. avvikelse från "förvaltningens förslag". Det där är demokratiskt mycket tokigt. Listan kan göras värre och i den sjukvårdspolitik där jag är aktiv blir allt rena soppan. Där kan enskilda klinikchefer agera politiker, flytta verksamheter och lägga ner efter eget tycke. Vem ställs tillsvars?

Kommunala tjänstemän ska inte ställas till svars för politiska beslut hur tokiga dessa än må vara. Det är dags att kommuner och landstings politiker ställs främst ansvariga, precis som regeringen gör idag. Detta för att väljarna ska kunna döma de som dömas skall.

Precis när jag avslutar det här inlägget ser jag TV4 om "mammografiskandalen". Ansvarig politiker lutar sig mot "den medicinska professionen". Men fakta är ju att landstinget har skickat patienter till en mottagning i Skärholmen där revisionen har slagit fast att den är medicinskt undermålig och osäker! Och där minns jag en fråga i landstinget där jag undrade vem som var ansvarig för överbeläggningarna på sjukhusen. Det var inte helt enkenkelt vare sig för mig eller för medier att få tag på den personen. Det är det i mammografifallet.

Mer: Nyhetskanalen.

Landstingsr%C3%A5d%20k%C3%A4nde%20till%20mammografibrister

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,